måndag 5 mars 2012

Köksträdgård eller potager eller både och?

Här har jag tänkt att min nya köksträdgård ska bli till. Köksträdgård eller Potager? Ja inte vet jag. Kan det vara en potager fast jag har tänkt mig den lite allmogerufsig? Eller heter det köksträdgård eller täppa då?


Ambitionerna är höga, sen om de håller i sig när det blir dags att gräva är en annan sak. Jag har tänkt mig att jag ska gräva så lite som möjligt. Plogen har gjort det mesta men jag måste dit med MASSOR av kompost och gödsel. Kanske bara lägga dit och vända ner är den bästa vägen att gå?

Här är en bild på de fönster jag har tänkt ska bli växthus (som jag redan svammlade om i fjol!) som inte har blivit något än. Men det är väl bra att ha drömmar och projekt väntandes? Handlar det inte om lite mognadstid?


Det blir nog fint när mina två New Dawn tar sig och slingrar sig uppför rosbågenockså. Det är synd att ni inte kan se hur det kommer att se ut för allt är färdigt inne i mitt huvud!


Med ett staket gjort av olika pinnar från skogen och solrosor som ståtligt tittar upp över kanten blir det nog riktigt finfint. Ålandsroten och jordärtskockorna gör ju sitt till också.

1 kommentar:

Malin sa...

Med dina målande beskrivningar är det inte alls svårt att förstå hur det skall bli.
Köksträdgård är ett genomförbart steg på vägen till "riktiga" Potager tycker jag.
Planer behöver omvärderas och mogna - tids nog står det plötsligt där - växthuset,
Lycka till!