söndag 27 mars 2011

Nordiska trädgårdar 2011 - rapportering

Ja, så i går hade jag förmånen att få besöka den årliga trädgårdsmässan i Älvsjö. Bussturen var seg. Ska inte gå in på det närmare. Väl på plats vid 11.00 hade det redan fyllts på av trädgårdssugna människor. Men ingen kö in och ingen kö till garderoben. Härligt! Så in i massan/mässan, började med Rådgivningshörnan. Trångt. Det upplevde jag aldrig när Rådgivningen hade Hall B. Jag gillar rådgivningen. Kanske för att jag upplever det mer jordnära och inte så kommersiellt som övriga mässan. Där samlas ju alla sällskapen. En ny bekantskap för mig var Permakultur Sverige. Verkar spännande! Jag har ju hört om permakultur men inte gått djupare in i det. Det ska jag göra nu.



Träffade på Agneta Börjeson som berättade om Gråärten. Jag köpte en fröpåse för att hjälpa till att bevara vårt svenska gröna kulturarv. Det ska bli intressant att smaka om jag får någon skörd. Viktiga grejer!Smakade jättegod äppelmust, kollade och kände på pelargoner, provade styvmorsviolssalva hos Svenska Örtsällskapet. Ett sällskap som är lockande att gå med i. Ska fundera på det.

Strosade vidare in bland förlag och fröfirmor. Köpte Karin Berglunds "Rosor och gamla äppeldamer"- bara titeln är ju så bedårande! Köpte frö hos Runåbergs Fröer och torkad Ancho hos Örtagården. Vilken doft! Fick några tips hur man använder dessa skrynkliga och läderartade frukter. Variabel användning måste jag säga. Efterrätter, grytor och drinkar(!)



Tiden gick så fort! Kändes som vi blev snuvade på halva dagen. Hann ingenting! Ändå gick vi förbi sådant vi inte var intresserade av. Jag handlade det jag skulle och sådant jag inte skulle. Fick inte med mig gurkfrö eller sättpotatis. Letade gurkan "Arboga Vit" men den fanns inte att uppbringa. Hade velat haft en "Augusta" med mig hem också (pelargon) men hittade henne inte. Kom dock hem med en körsbärsbuske. Chokladkörsbär. Busken blir 2x2 m. Är härdig långt upp i norr. Ska bli så kul att se hur den blommar, hur den smakar och hur den växer!

Så summa summarum var mässan bra. Men den var bättre i fjol. Det kändes som det saknades något. Den kändes lite avslagen för mig. Alla idéträdgårdar och balkongutställningar var jättefina. Det är de alltid. GroForm vann ju pris och det förstår jag varför. Mycket inspirerande! Tyckte det var jättebra att alla företag som inte hade med trädgård att göra t ex, sneakersförsäljare, städattiraljföretag mm fick vara utanför Hall A.



Måste ju även nämna att jag köpte en Jalapeño också. Ungefär som jag inte har tillräckligt med chilisar!

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej Jenny,
Va? Var vi där samtidigt??? Vad synd att du inte tittade in hos AoT, där vi hade bloggträff på eftermiddagen! Himla, himla kul hade det varit att träffas IRL:)

Kul att vi föll för samma körsbärsbuske! En sådan fick komma med hem till oss också:)

Kram!