onsdag 23 mars 2011

Tomatsådden

Jag har inte riktigt riktigt lyckats med tomatsådden i år. Jag har sått fler sorter dock. Det började bra.
De grodde OK. Jag hade dem då i köksfönstret. Flyttade sedan upp dem på övervåningen och placerade dem under växtbelysningen. Där de bara har blivit rangligare, blekare och fulare.
Jag slängde ut en fråga på Allt om Trädgårds forum. Tänkte att det kan ju inte skada alls.
 -Vad gör jag? Ska jag kasta och börja om?
Snabba svar. Så jag tipsar er som inte är med där. Joina!
Jag fick rådet där att plantera om dem i bra plant/blomjord. Plantera så långt ner i jorden som möjligt. Ge dem MYCKET ljus också. Så nu står de där. Sen i går. Jag tycker jag redan ser att de mår bättre. Kan ana att det kommer fler blad. Hoppas nu att de verkligen har bestämt sig för att överleva!



Chilipepparen växer i varjefall så det knakar. Härligt! Bladpersiljan växer också. Den sådde jag extra tidigt för den ska ju ta tid på sig. Den grodde på en vecka! 5 år gamla frön till på kuppen!


2 kommentarer:

Fia sa...

Aha, var det du som frågade det, det kommer jag ihåg. Tomater tål det mesta utom frost, så dom blir nog fina ska du se. Jag har mer problem med att jag köpte en sådana där pluggbox, alla sorterna kom upp på mindre än en vecka, medan Impectas fröer tog flera veckor på sig. Det blev lite otakt där med om man skulle ge dom värme eller inte.
Tack för påminnelsen om persilja, det börjar snart bli dags för lite fler frösådder.

Jenny på landet sa...

Var det du som kom med de goda råden? Tack i sådant fall! Ja pluggboxen är både bra och dålig. Jag har varit med om samma sak, att det gror olika. I fjol satte jag tagetes, då kom de mer i fas. Frö från samma fröfirma också bör jag ju tillägga. Lycka till med sådd och odling!