söndag 22 april 2012

Solanum tuberosum

Jamen då var det dags att plocka fram de förvarade potatisarna då. Jag har även köpt en sort också. Amandine har blivit en favorit så den måste vi ha många av. Jag hade inte så många att spara i fjol så jag fick köpa en påse.


Tänk vilken prydad potatis kan vara. Vilka härliga och varierande färger och nyanser som finns. Både i groddarna och knölarna. Amandine är ju vit men Blå mandel är lilaaktig, Pimpinell och Baron är rödaktiga. De smakar nyanserat också.


Jag hade den gamla "försvunna" sorten Magnum Bonum förra året. Den fick gå tillbaka där den kom i från. Graven. Inte alls någon favorit och väldigt sjukdomsmotaglig också. Det var ju den anledningen som gjorde att den försvann från butikerna.

Mina potatisar har redan börjat gro. Fast jag har haft dem mörkt och svalt. De tyckte helt enkelt att det var dags nu.



2 kommentarer:

Malin sa...

Snygga bilder på vackra potatisar!
Jag har lärt mig att lägga potatisarna i lite jord för att de skall gro bättre.
Ofta bildas det rötter och det fungerar väldigt bra. Jag har dock inte plats för att lägga alla potatisar i jord för jag har för många... Jag gör bara så med de allra tidigaste sorter. Vissa sorter ligger i sanden i växthuset i sina nätpåsar.
Amandine ör också en favorit här - en annan är Maris Peer.

Fröpåsen sa...

Vad fint du har det! Mina potatisar är också på g. Ska bli roligt att få sätta ner dem i myllan men först får det regna färdigt. ha en skön söndagskväll!