lördag 6 mars 2010

Maskros - vän eller fiende?

Jag har bestämt mig för att bli vän med Maskrosen. Jag har inget alls för att jag kämpar emot. Maskrosen är ju rätt vacker egentligen, i varjefall blomman. Kronbladen kan man använda som garnering i en sallad tex. Blommorna kan man avända och göra maskrosvin eller salva av. När bladen är späda kan man använda de som salladsblad. Ett helt hav av gula små "knappar" en vacker och solig vårdag gör ju varje människa lite gladare (tror jag, och har jag bestämt mig för att jag ska bli från och med i år!)


Jag har hört något som låter lite konstigt, engelsmännen ska tydligen så frön av Maskrosen i rabatten! Det kan väl inte stämma ändå?! Då vet de inte vad de ger sig in i. Se bara hur vår gräsmatta ser ut på våren:




Ni får ha överseende med de hemska plastmöblerna!


Sedan när blommorna har blommat över blir det ju små vackra bollar som sticker upp här och där. Tänk om de bara inte skulle fröa av sig så. Ja, ja de är fina, fina, fina...


6 kommentarer:

Madame C sa...

Oj, du ska få se. Jag lovar dig en bild av vår åker, alltså granne med trädgården, när den är ett gult hav, som ett rapsfält. Tror du man har panik och maskrosor precis förbannat överallt? Grr:(

Jenny på landet sa...

Jag vet precis hur du känner det. Det är hemskt! Detta inlägg var lite för att dämpa den harang av svordomar som jag vet kommer. Ett sätt att lugna mig men jag är inget lugnare. Det fungerade tydligen inte på dig heller! :)

Spirande grönt - sa...

Ogräs är ibland bara en definitionsfråga:)

Ha en bra dag

Rebecca

Kompostfilosofen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kompostfilosofen sa...

Man får helt enklet välja hur man vill ta det,antingen så blir man uppretad eller så tar man det med ro, vad beträffar maskrosorna så lär dom nog växa på ändå...
Däremot så är dom väldigt nyttiga och ätabara på flera sätt, vill du så in dom i rabatten så lär det finnas en framodlad variant som är rosa...

Jenny på landet sa...

Oj! Rosa maskros! Jag gillar ju rosa men tror inte jag skulle vilja ha den i rabatten ändå!