onsdag 10 mars 2010

Lite boktips

Jag har köpt ett litet "handfast" häfte på vår Hemslöjd i stan. "Slöjda för trädgården". Det är HEMSLÖJD VÄSTRA GÖTALAND och Hemslöjdskonsulenterna som står för produktionen.
Jag är mycket för handarbete och slöjd. Imponerad av kunningheten och fingefärdigheten. Och icke att förglömma kunskapen. Slöjd är något beständigt. Det har alltid funnits hos/med människan. Antingen för nöjets skull eller för att överleva. Det finns något stort bakom varje detalj och varje resultat. Något kraftfullt och vackert. Detta är något jag tycker slöjd och odling har gemensamt.


I boken finns tips på hur man tillverkar kompostkorgar av vidjor, fågelskrämmor och såstickor. Detta bland mycket annat. Några fina inspirerande bilder och illustrationer finns också med. Jag kommer prova på att göra det mesta i boken. Kanske inte allt i år men den kommer finnas med ett tag framöver.


Bilden har jag lånat från www.slojdmagasinet.nu

1 kommentar:

Spirande grönt - sa...

Låter som en bok med mycket fin inspiration.

Rebecca