söndag 1 maj 2011

Tiden går så fort

Ja tiden går så fort! Tyckte jag alldeles nyligen skrev inlägg här men såg att det var väldigt länge sedan.


Jag hade en underbar påskhelg. Det var utomhusvistelse för  hela slanten. Jag krattade, planterade och beskar rosor, städade i rabatterna, gödslade mm
Jag förivrade mig nog. Det var ju så varmt och skönt så man trodde ju att det var sommar. Nu  i dag är det isande kallt ute. Hoppas att växterna tar det bra. Från att ha varm stekande sol till rena rama vinterkylan, det kan inte vara bra.


Inne gror och frodas chilipepparen och tomaterna. De börjar växa ur sina krukor. Chilin är tyvärr omgärdad av blomflugor. Jag har bytt jord men det verkar inte hjälpa. Sedan upptäckte jag i går att mina tomater har fått löss! Jag satte in stora räddningsarbetet, duschade och sprayade dem med såpvatten. De fick även flytta till ett eget hörn. Jag har kollat i dag och "peppar peppar" så verkar min avlössning ha lyckats. Jag ska extra stor uppsikt varje dag nu fram över, innan de ska i större krukor och ställas ut i väggväxthuset.


Jag har även sått lite i dag. Jag tycker det är så svårt varje år, att veta när det är dags. Jag sådde rosenskära, zinnia, lejongap, hässleklocka, rosa studentnejlika, rödmalva och praktmalva. Nu får vi se hur de växer. Jag hade tänkt att sätta potatisen och även sättlöken i dag, kanske även så lite morötter och dill men det gick inte. Det blåste, är kallt och verkade bli regn. Jag får ta det lite längre fram.

2 kommentarer:

Fia sa...

Härligt, här är också vårbruket igång :-) Dessutom har mina växter fått löss dom med, men jag tar inte så allvarligt på det, lössen brukar försvinna när jag får ut växterna i växthuset och kan spruta med vattenslang. Hos mig är det fuchsiorna i källaren som drar med sig löss varje år.

Jenny på landet sa...

Ja nu är det full speed! Det är så trist med lössen men känns bra att det är vanligt hos dig med! Hemskt att säga men men...

Det verkar som jag har fått bort lössen, peppar peppar! Kollar och inspekterar två gånger varje dag. De har inte en chans!

Nu hoppas vi på lite varmare väder va?

Ha det så gott så länge!