söndag 13 februari 2011

Sviskon

Jag planterade ett "Exprimentalfältets sviskon" i våras/somras. Det finns ju bara ett fruktträd här sen tidigare. Ett "Transparent Blanche", äppelträd. Sen har vi det lilla träd som hade blivit nersågat som jag nu har fått upp en bra bit. Det är också ett äppelträd. Vad det är för sort vet jag inte. Tog med mig ett äpple till Trädgårdens dag på Mobackes. Där fanns det en man som skulle kunna hjälpa till och sortbestämma okända äppelsorter. Han gick bet. Det enda han kunde säga att äppelträdet torde vara gammalt och att det var en rysk sort. Tjaha. Rätt gott är det. Sådär syrligt sött som jag gillar. TP är ju lite tråkig. Bra mosäpple men inte så gott att äta direkt, det ska vara om man tar äpplet när det fortfarande sitter på trädet och precis ska till och mogna.


"Ryssen"

Nu svamlar jag om äpple när det var tänkt att inlägget skulle handla om plommon! Åter till mitt ganska nyplanterade träd. Jag fick hjälp att hitta ett fint exemplar av personalen på Mobackes. Åkte hem med ett "spjångligt" träd (i mina ögon), men skulle tydligen vara fint. Planterade det ganska omgående. Under fjolåret växte det lite grann. Grenarna vill säga, de blev ännu längre. Jaha, tänkte jag, det ska väl vara så. Trädet fick en massa hål på bladen. Ganska vanligt på plommon, har jag förstått. Det skulle inte bli någon frukt under planteringsåret, sa man. Ha! Till min förvåning fick jag faktiskt ett plommon i fjol. En bra start! Så skapligt trivs det då. Ganska surt men vaddå, trädet överbevisade "proffsen"!

Nu står det där ute, det är bara spjånglarna som syns. Resten är begravt i snö. Jag är lite rädd att grenarna ska gå av om det blir för mycket snö men än har det gått bra. Hoppas nu att jag får lite fler plommon i år och att trädet förblindar och charmar mig med sin blommning!


"Spjångeln"


Inga kommentarer: