tisdag 15 februari 2011

Sådags!

Tittade egenom min filofax från förra året. Såg att jag sådde tomater och persilja den 11 februari. Så nu måste jag sätta såfart, imorgon kväll eller torsdagkväll är avsatt för sådd! Trodde inte att jag hade varit så tidig, men tydligen. Kollade även till min paprika och chilisådd i dag (i och för sig varje dag), har upptäckt att Petit Marseillaise inte vill gro! Satte ju fyra frön och inget har kommit upp ännu. Fatima som jag satte brevid har kommit upp jättefint. Jag köpte Petit M-frön på Tradera, så jag kanske har blivit lurad. Det gör inte så mycket för jag budar på nya sorter. Tänkte jag skulle vänta med att köpa frön till jag ska ner på Nordiska Trädgårdar men kom på att då blir det lite sent.

Persiljan jag satte förra året tog sig ju så fint, fast sent. Tror jag har skrivit om den i tidigare inlägg...
Kommer den så fint, så ska jag så igen snarast. Jag sparar även den gamla i kökslandet, tänkte jag skulle se om den blommar i år, för då kan jag ta frön av den. Slätbladig persilja är en storfavorit hos mig. Jag anväder det till och i allt. Som garnering, till tomatsallad, på äggröran till frukost mm. Att den innehåller mycket C-vitamin och järn gör ju att den är blir nyttig också. Mer persilja åt folket!

Det går att skönja finklippt slätbladig persilja.


Inga kommentarer: