lördag 20 februari 2010

Vallmo - helst Papaver Somniferum

Vallmo är en fantastisk blomma i mina ögon. De hör till mina absoluta favoriter. Speciellt de ett-åriga. Det finns ingenting som jag inte gillar med de ett-åriga. Blommorna är fantastisk fina, stjälkarna och bladen har en krispig silvergrön färg som pryder sin plats. De blommar ju inte så länge men sen bildas ju frökapseln. Åh frökapseln! Det kan tyckas att vallmo är ett ogräs, men någon klok människa har en gång sagt:


"Ett ogräs är bara en växt/planta som befinner sig på fel plats"



Jag kan inte ha för många  av denna blomma. Jag beställer fler och fler sorter på Tradera hela tiden. Det är som en drog! En drog är det ju i sin rätta mening, fast i en annan form, för mig. Det verkar finnas hur många sorter som helst. Jag har faktiskt köpt en Papaver paeoniflorum också en "Flemish antique". Jag är inte mycket för "svulstiga" blommor men Flemish var svår att motstå med sin jordgubbsrippel-färg! Jag har ingen aning var jag ska så alla fröer, jag är samtidigt orolig - om jag sår dem kommer de då att vara den den alltid har varit? Jag menar de korsas sig ju med varandra. Fast ligger de i fröpåsarna då kommer jag ju inte få njuta av dem. Svårt...




2 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Precis så är det när det handlar om ogräs.
Älskar vallmo.
Annika

The Secret Garden sa...

Ja visst är vallmo vackra. Jag är väldigt förtjust i sibirisk vallmo, även kallad fjällvallmo..växer nästan vart som helst och det är så trevligt när de kommer på försommaren och lyser upp tillvaron i orange gult och vitt.

Ha det gott!