torsdag 18 februari 2010

Jordgubbar?

Jag är barnsligt förtjust i jordgubbar! Vem är inte det? Köper kilovis under jordgubbssäsongen. Igår pratade jag med en av mina kusiner. Hon och hennes man odlar jordgubbar i sitt land. De pratade om hur mycket jordgubbar de fick i fjol. Det var så mycket så de var tvugna att säga åt grannarna att plocka. De har ca 16 plantor, hälften smulgubbar och hälften jordgubbar.

Jag har bara smått funderat på ett jordgubbsland. Konstigt med tanke på att jag älskar jordgubbar (till och med att jag tycker om de importerade utanför säsong!) Så nu blir det ett jordgubbsland med hälften smulgubbar och hälften jordgubbar. Smulgubbarna till min sambo som är mer förtjust i smultron än jordgubbar. Tror vi börjar med ett mindre antal än 16 plantor. Vad jag har förstått så skickar plantorna ut revor. Dessa revor kan man ju göra nya plantor av. Visst, det tar kanske lite längre tid att få ett land och det kanske inte blir så många jordgubbar så grannarna får några (tror jag inte de får ändå!) men den som väntar...

Inga kommentarer: