torsdag 26 april 2012

Det växer så jag blir rädd

Nu måste det bli varmare ute snart!

 Jag måste ut med mina tomatplantor och chilisar i la´gårn. De har det för varmt och mörkt här inne. I varjefall mina tomatplantor. De är gängliga och dana. De är så pass höga att jag inte har krukor djupa nog att sätta de i. Vet ju tricket med att sätta de 2/3 delar ner, för de bildar ju rötter efter stammen och blir kraftigare.



Jag skulle ju kunna gå ut med dem bums men snål som man är vill jag ju inte sätta igång något elelement därute. Fast jag funderar allvarligt på det. Tror det är bättre med lägre grader och mindre ljus än tvärtom.



Chilisarna mår ju bättre. De har ju extrabelysning hela tiden. Men nu börjar det bli dags för tagetes, roskenskära, krasse osv. De måste ju få plats under extraljuset när de har kommit upp en bit. Därför måste jag flytta chilisarna. De växer och är så fina. Det finns flera som ska till att blomma och som har börjat blomma. Fantastiskt!


3 kommentarer:

Fröpåsen sa...

Ja det är ett litet dilemma det där med att så i rätt tid. Själv har jag kommit igång mycket senare än vanligt så jag undrar hur det ska gå för de små liven som jag har :-) Och visst är det kul med chilipeppar!

Malin sa...

Fniss, jag förstår dig. Jag tycker lägre grader i kombination med mindre ljus är bättre än för mycket ljus.
Jag har lärt mig av min "guru" Camilla Plum att ta bort de första 8 blommorna på varje chiliplanta. Detta för att plantan skall fortsätta växa med kraft.
Vänliga hälsningar från den grymma

Malin sa...

Haha jag menar givetvis ...lägre grader i kombination med mindre ljus är bättre än för mycket värme och för lite ljus....